GRATIS VERZENDING | Bij bestellingen boven €35

Zijn de voordelen van koud blootstelling therapie de moeite waard?

voordelen van blootstelling aan koud water, koudwatertherapie zijn ze het waard?

Als gezondheidsbewuste persoon bent u waarschijnlijk bereid om buiten uw comfortzone te treden om nieuwe trends en producten met veelbelovende anti-verouderingsvoordelen uit te proberen. Als het echter om koud water therapie gaat, vraagt u zich misschien af: Zijn de gezondheidsvoordelen van het blootstellen van mijn lichaam aan ijskoude temperaturen het waard?

Of u nu een duik neemt in de ijskoude oceaan of thuis een ijsbad maakt, therapie met blootstelling aan koude heeft zowel fysieke als psychologische voordelen. In dit artikel gaan we in op de gezondheidsvoordelen van koudwatertherapie, zodat u kunt beslissen of het het proberen waard is.

Wat is koude therapie?

Koudetherapie is een praktijk waarbij u zich onderdompelt in koude temperaturen. Voor optimale resultaten moet de temperatuur tussen de 45 en 58 graden Fahrenheit of 7 tot 14 graden Celsius liggen. Deze vorm van therapie biedt een scala aan lichamelijke en geestelijke gezondheidsvoordelen, van ondersteuning van het immuunsysteem tot een oppepper voor de stemming.

Ondanks de recente populariteit gaat de therapie met blootstelling aan koude al eeuwen terug. Vergelijkbare praktijken werden in het oude Griekenland gebruikt om wonden, verwondingen, huidaandoeningen en ziekten te behandelen. In het Romeinse Rijk gebruikten gladiatoren koude onderdompeling om pijnlijke spieren na een gevecht te verlichten.

Vandaag de dag zijn er tal van methoden om baat te hebben bij blootstelling aan koud water, waaronder:

  • Ijsbaden: U kunt uw badkuip of een vuilnisbak vullen met koud water en ijs om de vruchten te plukken van koudeblootstellingstherapie. Dit is een populaire methode onder atleten die hun spierherstel willen versnellen. Als u deze methode gebruikt, zorg er dan voor dat u een nieuwe en ongebruikte vuilnisbak gebruikt voor hygiënische doeleinden.
  • Waterlichaam: Aangezien de meeste waterlichamen van nature koud zijn, is onderdompelen in een meer, rivier of oceaan een geweldige, natuurlijke manier om te profiteren van koudwatertherapie. U hoeft niets op te zetten, u hoeft alleen maar een verfrissende duik te nemen.
  • Ijspakkingen: Als u last hebt van een specifiek lichaamsdeel, kunt u plaatselijke koudeblootstellingstherapie toepassen door ijskompressen op dat gebied aan te brengen. Dit zou moeten helpen om eventuele pijn of pijn te verlichten.
  • Wandelen: Woont u in een koud klimaat? Een korte wandeling buiten in koude temperaturen kan hetzelfde effect hebben als blootstelling aan koud water. Uw buren zullen u misschien raar aankijken, maar hoe minder u zich tijdens uw wandeling hoeft aan te kleden, hoe meer profijt u ervan zult hebben.

Wat zijn de gezondheid voordelen van koud blootstelling therapie?

De voordelen van koudwatertherapie zijn al eeuwenlang bekend, en het vermogen om sneller te herstellen van blessures, het immuunsysteem te stimuleren, ontstekingen te verminderen en de geestelijke gezondheid te verbeteren zijn slechts enkele van de redenen waarom deze therapie steeds populairder is geworden. Hier zijn vijf verbazingwekkende voordelen die u kunt verwachten van regelmatige koudwatertherapiesessies.

1-Het verbetert de immuunfunctie.

Vraagt u zich af of blootstelling aan koud water voordelen heeft voor uw immuunsysteem? Er zijn aanwijzingen dat blootstelling aan koud water het immuunsysteem een kickstart kan geven, waardoor het beter in staat is om ziektes te bestrijden. Uit één onderzoek bleek bijvoorbeeld dat mensen hun immuunfunctie op natuurlijke wijze konden stimuleren door koudwatertherapie te gebruiken.[1]

Deze koudwatertherapietechnieken werden echter gebruikt in combinatie met diepe ademhalings- en meditatieoefeningen, dus het is moeilijk om het individuele effect van blootstelling aan koud water te isoleren.

2-Het verkort de spierhersteltijd.

Er wordt algemeen aangenomen dat blootstelling aan koud water na het sporten de spierpijn kan verminderen en de spierhersteltijd kan verkorten. Blootstelling aan koud water zorgt ervoor dat de bloedvaten vernauwen, waardoor er minder bloed naar de “gewonde” spieren stroomt na de training. Hoewel het contra-intuïtief lijkt, kan dit helpen om zwellingen te verminderen en het genezingsproces te versnellen. Uit een onderzoek bleek bijvoorbeeld dat atleten die koudwatertherapie deden minder spierpijn hadden dan atleten die dat niet deden.[2]

3-Het bevordert gewichtsverlies.

Blootstelling aan koud water kan gewichtsverlies bevorderen. Onderzoek suggereert dat consistente blootstelling aan koud water het lichaam helpt wit vetweefsel (WAT) om te zetten in bruin vetweefsel (BAT) . Met andere woorden, het zet vetopslagweefsel om in vetverbrandend weefsel, zodat het lichaam meer vet kan verbranden. Dit proces kan resulteren in extra gewichtsverlies. [3]

4-Het biedt een snelle energieboost.

Dit voordeel ligt misschien voor de hand, want de huid blootstellen aan ijskoud water is genoeg om iedereen wakker te maken. Dit komt omdat koudeblootstellingstherapie uw adrenalineproductie stimuleert, waardoor u zich wakkerder en meer gefocust voelt.

5-Het kan de geestelijke gezondheid verbeteren.

Koudwatertherapie kan symptomen van depressie en angst verlichten. Onderzoeken wijzen uit dat blootstelling aan koud water de hartslag verlaagt, waardoor het stressniveau daalt. Een ander onderzoek toonde aan dat ijsbaden en -douches depressiesymptomen kunnen helpen behandelen.[4]

Veelgestelde vragen

Is koud blootstelling therapie goed voor u?

Ja! Onderzoek suggereert dat koudeblootstellingstherapie de immuunfunctie kan verbeteren, depressie- en angstsymptomen kan verlichten, het energieniveau kan verhogen, spierherstel kan verkorten en gewichtsverlies kan bevorderen.

Hoe zet ik koud blootstelling therapie thuis op?

U kunt de voordelen van koudeblootstellingstherapie vanuit uw eigen huis ervaren door thuis een ijsbad te installeren, een koude douche te nemen of ijskompressen aan te brengen.

Wanneer moet ik geen koude blootstellingstherapie doen?

Koud onderdompelen is niet voor iedereen geschikt. In sommige gevallen kan het meer kwaad dan goed doen. U kunt de koudetherapietrend het beste overslaan als u een zintuiglijke stoornis, gezondheidstoestand, stijve gewrichten, slechte bloedsomloop hebt of in verwachting bent.

Waarom is koudwatertherapie zo populair?

Publieke figuren zoals Joe Rogan en Wim Hof hebben koudwatertherapie populair gemaakt. Wim Hof is een Nederlandse extreme atleet en motivatiespreker die de Wim Hof methode heeft ontwikkeld. Deze praktijk is populair geworden als aanvullende behandeling voor angst en depressie.[5]

Gevaren van koudwatertherapie

Koudwaterbehandelingen bieden veel voordelen voor de gezondheid, maar het is belangrijk dat u zich bewust bent van de gevaren die eraan verbonden zijn. Volgens studies bestaat het gevaar van koudwatertherapie onder andere uit een verhoogd risico op onderkoeling, een veranderd hartritme en een koudeshock – vooral als dit zonder de juiste voorbereiding en begeleiding gebeurt.

Een koude schok kan een door koude veroorzaakte hartaanval veroorzaken en elke duik in koud water moet langzaam gebeuren om dit risico te vermijden. Er is sprake van onderkoeling wanneer de lichaamstemperatuur onder de 35°C (95°F) zakt, en koudwatertherapie verhoogt uw kansen om dit te ontwikkelen. Tot slot kan blootstelling aan koud water ook leiden tot bevriezing – een koudeletsel waarbij weefsel bevriest door extreem koude temperaturen.[6]

Om deze redenen is het belangrijk om voorzorgsmaatregelen te nemen bij koudwatertherapie en met uw arts te overleggen voordat u begint. De sleutel is gematigdheid en hoe snel u in het koude water springt. Neem de tijd en zorg ervoor dat u zich in alle fasen van het proces op uw gemak voelt. Koudwatertherapie is ook niet voor iedereen geschikt – mensen met gezondheidsproblemen of zintuiglijke stoornissen kunnen blootstelling aan koude beter helemaal vermijden.

De gevaren van koudwatertherapie kunnen ernstig zijn, maar de potentiële voordelen wegen in sommige gevallen op tegen de risico’s. Blootstelling aan koude kan leiden tot betere atletische prestaties, geestelijke en lichamelijke gezondheidsvoordelen, een energieboost en nog veel meer. Het is echter belangrijk om de nodige voorzorgsmaatregelen te nemen bij koudetherapie en uw arts te raadplegen als u vragen of zorgen hebt. De gevaren van koudwatertherapie mogen immers nooit lichtvaardig worden opgevat!

Slotopmerkingen: Is koude blootstelling geschikt voor u?

Hoewel de voordelen van koudetherapie uitgebreid gedocumenteerd zijn, is de beslissing om aan een dergelijke praktijk deel te nemen persoonlijk en afhankelijk van uw individuele doelen. Of koud blootstelling therapie geschikt voor u is, hangt af van uw gezondheids- en welzijnsdoelen. Als u op zoek bent naar natuurlijke manieren om uw humeur en immuunsysteem te stimuleren of uw fitnesstraining te verbeteren, kan blootstelling aan koud water u helpen uw doelen te bereiken. U kunt koud water therapie het beste gebruiken in combinatie met een gezond dieet en een regelmatige bewegings- en rekoefeningroutine.

Meer hacks om uw gezondheid te verbeteren vindt u hier.

hoogwaardige supplementen  Liposomale technologie Gemaakt in de EU Door derden getest lab

Ervaar het leven ten volle want je verdient het beste! Probeer de supplementen van Purovitalis!

Share:

Picture of Purovitalis News

Purovitalis News

Close

Prof. Dr. Andrea Maier

Prof. Dr. Andrea Maier is internist en hoogleraar veroudering (“longevity medicine”) aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en de Universiteit van Melbourne, Australië. Ze bestudeert het verouderende lichaam en zoekt naar anti-verouderingsbehandelingen. Ze leidt het Center for Healthy Longevity in Singapore.
Waarom gaan we geleidelijk achteruit tijdens ons gemiddelde leven van meer dan 80 jaar? Kunnen we dat proces stoppen? Of misschien zelfs omkeren? En in hoeverre zouden we dat eigenlijk moeten willen? Maier geeft praktische tips over hoe we onze levensduur kunnen verlengen en tegelijkertijd gezond kunnen blijven.

Onderwerpen waar Andrea Maier het over heeft

  • Gezondheid
  • Veroudering en verjonging
  • Interventies om veroudering tegen te gaan
  • Gerontologie
  • Innovatie in de geneeskunde
  • Geneeskunde

 

Achtergrond Andrea Maier

Andrea Maier studeerde in 2003 af in de geneeskunde aan de Universiteit van Lübeck. Ze specialiseerde zich in interne geneeskunde aan het Leids Universitair Medisch Centrum en koos vervolgens voor de subspecialisatie Geriatrie. Hier begon haar onderzoek naar veroudering.

Waarom herhaalservice?

Bij het nemen van supplementen is consistentie de sleutel. Het kan een tijdje duren voordat u resultaten ziet, daarom is de herhaalservice kosteneffectief.

*vanaf €35 euro