Suiker en veroudering | Suiker slecht voor je lichaam? | Purovitalis

GRATIS VERZENDING | Bij bestellingen boven €50

Suiker en veroudering – de mythes ontkrachten

Suiker en veroudering, waarom is suiker slecht voor je lichaam? Mythes ontkrachten.

Het menselijk lichaam heeft suiker nodig om te functioneren en zijn stofwisseling te laten werken. Maar wat is het verband tussen suiker en veroudering? Suiker, ook al smaakt het heerlijk en wordt het te veel geconsumeerd, is vreselijk voor onze gezondheid. Samen met schadelijke blootstelling aan de zon zijn AGE’s een van de belangrijkste oorzaken van veroudering van het lichaam. Geavanceerde glycatie-eindproducten (AGE’s) ontstaan wanneer eiwit of vet gecombineerd wordt met suiker. Veroudert u door suiker? Dat is een belangrijke vraag om te overwegen. Hier zijn 7 redenen waarom suiker slecht is voor uw lichaam:

Suiker en veroudering, waarom is suiker slecht voor uw lichaam? De mythes ontkrachten.

1. Suiker veroorzaakt ontstekingen

Het consumeren van te veel toegevoegde suiker kan een ravage aanrichten in uw gezondheid en leiden tot tal van negatieve effecten, waaronder een verhoogde bloeddruk en chronische ontstekingen die de weg kunnen vrijmaken voor hartaandoeningen. Suikerhoudende dranken zijn bijzonder schadelijk als het gaat om gewichtstoename, omdat hun vloeibare calorieën u niet op dezelfde manier vullen als vaste voedingsmiddelen dat doen; het is veel gemakkelijker om meer calorieën te consumeren wanneer u zich overgeeft aan zoete dranken.

Door Purovitalis Quercetine te nemen, kunt u dit effect van suiker op uw lichaam misschien tegengaan. Dit supplement heeft ontstekingsremmende eigenschappen en bestrijdt aantoonbaar zombiecellen; het versterkt ook het immuunsysteem en bevordert een betere cardiovasculaire gezondheid door de bloeddruk te verlagen.

2. Veroudert u door suiker? De invloed op uw hersenen

Suiker heeft een aanzienlijke negatieve invloed op onze hersenen. Het tast niet alleen ons geheugen en leervermogen aan, maar leidt ook tot verslavingsachtige effecten, zoals verlies van zelfcontrole, overeten en gewichtstoename. Onderzoek heeft diëten met veel suiker in verband gebracht met cognitieve stoornissen, negatieve neuroplasticiteit en emotionele stoornissen zoals angst en depressie. Overmatige suikerconsumptie kan zelfs leiden tot ontsteking van cellen in een deel van de hersenen, wat vaak resulteert in depressie en angst bij kinderen.

Het is duidelijk dat diëten met veel geraffineerde suiker de hersenen kunnen beschadigen. Traditionele diëten, zoals het mediterrane dieet, zijn veel gunstiger voor de geestelijke gezondheid dan diëten met veel toegevoegde suikers. Daarom is het belangrijk om goed op te letten hoeveel suiker we binnenkrijgen en te kiezen voor gezondere alternatieven.

Onderzoek heeft ook een verband gevonden tussen een laag BDNF en Alzheimer, depressie en zelfs dementie. Uit een ander spannend onderzoek bleek dat suiker een vergelijkbare chemische structuur heeft als cocaïne! Suiker verandert dus niet alleen het beloningssysteem in de hersenen, zoals dopamine en opiaten. Het veroorzaakt ook verslaving door een toename in deze routes. Suikerverslaafden en drugsverslaafden hebben dan ook vergelijkbare ontwenningsverschijnselen.

Voor een gezond dieet: probeer het Blue Zone Dieet – 6 voordelen voor een lang leven

3. Suiker verhoogt huidveroudering

Rimpels zijn een onvermijdelijk onderdeel van het ouder worden, maar overmatige suikerconsumptie kan hun verschijning versnellen. Geavanceerde glycatie-eindproducten (AGE’s) die ontstaan door de consumptie van geraffineerde koolhydraten en suiker veroorzaken schade aan het collageen en de elastine die de huid stevig houden, wat leidt tot vroegtijdige rimpels. Studies tonen aan dat vrouwen die een eiwitrijk, koolhydraatarm dieet volgen minder rimpels hebben dan vrouwen die een koolhydraatarm dieet volgen. Om de effecten van huidveroudering te vertragen, is het belangrijk om op uw suikerinname te letten en in plaats daarvan voor gezondere voedingsopties te kiezen.

resveratrolpurovitalis

4. Suiker onderdrukt witte bloedcellen

Te veel suikerconsumptie kan leiden tot een afname van witte bloedcellen (WHC’s), die het lichaam helpen beschermen tegen infecties. Wanneer WHC’s hierdoor afnemen, veroorzaakt dit ontstekingen die leiden tot acne en talgproductie, wat bijdraagt aan een vette teint. Daarnaast komt er cortisol vrij als gevolg van deze ontsteking, wat leidt tot nog meer huidproblemen.

Onderzoek suggereert dat trans-resveratrol de bloedsuikerspiegel kan helpen reguleren. Onderzoeken hebben aangetoond dat suppletie met resveratrol de insulinegevoeligheid kan verbeteren en de nuchtere bloedsuikerconcentraties kan verlagen, wat in verband wordt gebracht met een lager risico op het ontwikkelen van chronische ziekten zoals type 2 diabetes.

5. Te veel suiker veroorzaakt gewichtstoename

Te veel suiker eten kan de hormonen in uw lichaam beïnvloeden, met name leptine. Dit hormoon vertelt uw lichaam wanneer het moet stoppen met honger hebben en is belangrijk om te voorkomen dat u te veel eet. Vooral gezoete voedingsmiddelen zoals toetjes verstoren de leptinehuishouding en kunnen bij overmatige consumptie gewichtstoename veroorzaken. Suiker kan zelfs de besluitvorming en impulscontrole verstoren door remmende neuronen in de hersenen te verstoren.

Kan Resveratrol helpen bij gewichtsverlies? Ontdek het hier

6. Suiker verhoogt celveroudering

Telomeren zijn beschermende kapjes aan het einde van chromosomen, die onze genetische informatie bevatten. Ze helpen onze cellen tegen schade te beschermen, maar worden van nature korter naarmate we ouder worden. Ongezonde keuzes in levensstijl, zoals het drinken van suikerhoudende dranken, kunnen dit proces versnellen, waardoor cellen sneller dan normaal achteruitgaan en slecht gaan functioneren. Onderzoekers hebben zelfs ontdekt dat het regelmatig drinken van 590 ml suikerhoudende frisdrank gelijk staat aan 4,6 jaar extra veroudering!

Suppletie met NMN kan volgens een recent onderzoek de lengte van telomeren vergroten.

7. Suiker leidt tot diabetes

Diabetes treft meer dan 60 miljoen mensen in Europa en is de zevende belangrijkste doodsoorzaak. Volgens het National Diabetes Education Program verdubbelt de kans op een hartaanval bijna als men diabetes heeft. 68% van de diabetici sterft zelfs aan een hartziekte of beroerte. Het goede nieuws is dat een goed diabetesbeheer het risico op complicaties kan verminderen.

Suiker en veroudering begrijpen: Veroudert u door suiker?

Suiker en veroudering hebben een directe correlatie en daarom is het essentieel om de suikerinname in de gaten te houden. U kunt uw suikerconsumptie verminderen door te letten op wat u eet. Hier zijn een paar tips om u te helpen de schadelijke nawerkingen van suiker en een lang leven te verminderen.

  1. Ga voor complexe koolhydraten: Om het negatieve effect van suiker op veroudering te verminderen, kiest u voor gezondere alternatieven zoals complexe koolhydraten en antioxidanten. Kies vezelrijk voedsel zoals noten en granen, evenals hele vruchten om zoveel mogelijk vezels, vitaminen en mineralen binnen te krijgen.
  2. Vermijd eenvoudige koolhydraten: Vermijd eenvoudige koolhydraten zoals snoep of frisdrank die snel afgebroken worden tot glucose, wat insulinepieken kan veroorzaken. Sla ook vruchtensappen over, omdat deze pure fructose bevatten zonder toegevoegde vezels die het vrijkomen van suiker in uw bloedsomloop of lever vertragen.

Veroudert suiker u? Ons begrip van de relatie tussen suiker en veroudering is steeds belangrijker geworden, omdat veel ongezonde levensgewoonten het verouderingsproces kunnen versnellen. Om uw inname van overtollige suiker te verminderen, is het belangrijk om uw dieet aan te passen. Vermijd eenvoudige koolhydraten zoals snoep en frisdrank, en kies in plaats daarvan voor complexe koolhydraten zoals vezelrijke voedingsmiddelen, voedingsmiddelen met een laag glycemisch gehalte en antioxidantrijke bessen. Aanvulling met een gezond alternatief zoals liposomaal NMN kan ook de celenergie stimuleren zonder de insulinespiegel te verhogen. Met deze tips kunt u de effecten van suiker op veroudering tegengaan en uw levensduur verlengen!

hoogwaardige supplementen  Liposomale technologie Gemaakt in de EU Door derden getest lab

Ervaar het leven ten volle want je verdient het beste! Probeer de supplementen van Purovitalis!

Share:

Picture of Purovitalis News

Purovitalis News

Close

Prof. Dr. Andrea Maier

Prof. Dr. Andrea Maier is internist en hoogleraar veroudering (“longevity medicine”) aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en de Universiteit van Melbourne, Australië. Ze bestudeert het verouderende lichaam en zoekt naar anti-verouderingsbehandelingen. Ze leidt het Center for Healthy Longevity in Singapore.
Waarom gaan we geleidelijk achteruit tijdens ons gemiddelde leven van meer dan 80 jaar? Kunnen we dat proces stoppen? Of misschien zelfs omkeren? En in hoeverre zouden we dat eigenlijk moeten willen? Maier geeft praktische tips over hoe we onze levensduur kunnen verlengen en tegelijkertijd gezond kunnen blijven.

Onderwerpen waar Andrea Maier het over heeft

  • Gezondheid
  • Veroudering en verjonging
  • Interventies om veroudering tegen te gaan
  • Gerontologie
  • Innovatie in de geneeskunde
  • Geneeskunde

 

Achtergrond Andrea Maier

Andrea Maier studeerde in 2003 af in de geneeskunde aan de Universiteit van Lübeck. Ze specialiseerde zich in interne geneeskunde aan het Leids Universitair Medisch Centrum en koos vervolgens voor de subspecialisatie Geriatrie. Hier begon haar onderzoek naar veroudering.

Waarom herhaalservice?

Bij het nemen van supplementen is consistentie de sleutel. Het kan een tijdje duren voordat u resultaten ziet, daarom is de herhaalservice kosteneffectief.

*vanaf €35 euro