GRATIS VERZENDING | Bij bestellingen boven €35

Voeding met hoog gehalte aan spermidine: De volledige lijst

Voedingsmiddelen met veel spermidine: De volledige lijst, wat zijn voedingsmiddelen rijk aan spermidine

De strijd om te overleven en het verlangen naar langer leven zijn aangeboren voor alle levende wezens op deze planeet. Mensen zijn echter de enige wezens die ernaar streven om manieren te vinden om voorbij de barrières te leven die de natuur voor hen heeft opgeworpen. Een van die manieren is het gebruik van verschillende natuurlijke (zoals voeding met veel spermidine) of synthetische verbindingen die veroudering vertragen en de levensduur verlengen. In dit artikel geven we een lijst met etenswaren met spermidine om u te helpen meer van deze anti-verouderingsbestanddelen in uw dieet op te nemen.

Spermidine is de belangrijkste polyamine, een biologische verbinding die in alle menselijke cellen voorkomt. Het wordt afgeleid van zijn voorloper putrescine of door de afbraak van spermine. Polyaminen zijn betrokken bij celgroei, deling en differentiatie. Hoewel het mechanisme onbekend blijft, lijken ze nodig te zijn voor de DNA-synthese (2).

Spermidine heeft veel cardioprotectieve, neuroprotectieve en ontstekingsremmende voordelen. Hoewel het zijn effecten op vele manieren uitoefent, is autofagie het dominante mechanisme. Helaas dalen de polyamineniveaus, waaronder spermidine, met het ouder worden (4). Daarom is het cruciaal om deze afname te compenseren door supplementen of voeding met een hoog gehalte aan spermidine in te nemen.

Spermidine voeding

Hoewel supplementen een populaire manier zijn om spermidine aan te vullen, is het ook essentieel om ervoor te zorgen dat u spermidinerijk voedsel tot u neemt. Zowel plantaardige als dierlijke voeding zijn uitstekende bronnen van spermidine en verwante polyamineverbindingen. Hier vindt u een complete lijst met voedingsmiddelen die rijk zijn aan spermidine.

Deze spermidinerijke etenswaren omvatten:

Tarwekiemen

Als het op spermidine aankomt, zijn tarwekiemen de echte kampioenen. Het levert 350 mg spermidine voor elke kg tarwekiemen (5).

Sojabonen

Samen met tarwekiemen springen sojabonen eruit, met een spermidinegehalte tussen 167 en 291 mg per kg (6).

Paddenstoelen

Paddenstoelen zoals Black Shimeji behoren ook tot de voeding met het hoogste spermidinegehalte, met meer dan 120 mg spermidine per kilo paddenstoel (7).

Groene erwten

Hoewel veel peulvruchten zoals kikkererwten en zwarte bonen rijk zijn aan spermidine, leveren groene erwten de grootste bijdrage aan spermidine, namelijk meer dan 50 mg per kg (8).

Broccoli

Broccoli en andere kruisbloemige groenten leveren niet alleen veel voedingsstoffen, maar ook veel spermidine. Broccoli levert bijvoorbeeld 32,4 mg spermidine per kilogram (9).

Tropische vruchten

Vruchten zoals mango’s, passievruchten en ananassen zijn een geweldige bron van spermidine. Het spermidinegehalte van verschillende vruchten varieert aanzienlijk. Aan de lage kant bevatten mango’s bijvoorbeeld meer dan 10mg/kg, terwijl sinaasappels aan de hoge kant meer dan 90mg/kg bevatten (10).

Vlees en vleesproducten

Hoewel vlees zoals rundvlees en andere vleesproducten weinig spermidine bevatten, zijn ze een geweldige bron van de voorloper ervan, spermine. Rundvlees levert bijvoorbeeld bijna 5 mg spermidine, maar meer dan 40 mg spermine per kilogram (11) (12).

Levers van verschillende dieren

Levers zijn een andere grote bron van spermidine, waarbij de hoogste spermidine gevonden wordt in de levers van stieren en koeien. U kunt een spermidinegehalte tussen 32 en 161 mg kg-1 verwachten in de levers van varkens, kippen en koeien (13).

Aardappelen

Hoewel aardappelen misschien niet de voeding is met het hoogste spermidinegehalte, zijn ze zeker een belangrijke bron. Gekookte aardappelen en chips en chips leveren 15,8 tot 39,9 mg spermidine per kilogram (14).

Groene peper

Vooral groene peper zit boordevol spermidine, met een spermidinegehalte van meer dan 90mg/kg (15).

Naast deze spermidine voeding bevatten andere voeding middelen zoals linzen, hazelnoten en grapefruits ook veel van deze polyamines. Bijna alle dierlijke en plantaardige voedingsmiddelen bevatten een bepaalde hoeveelheid spermidine.

Het kan een uitdaging zijn om steeds weer specifieke voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan spermidine te eten. Een gevarieerd dieet met verschillende plantaardige en dierlijke voedingsmiddelen op basis van spermidine kan echter aan uw behoefte aan polyamines voldoen.

Spermidine supplement bestellen voor meer energie

Conclusie over voedsel dat rijk is aan spermidine

Concluderend kan worden gesteld dat het opnemen van spermidinerijk voedsel in het dieet aanzienlijke gezondheidsvoordelen kan bieden, aangezien spermidine in verband is gebracht met een verbeterde celfunctie, longevity en algeheel welzijn. Door de uitgebreide spermidine – voedingsmiddelen lijst van Purovitalis te raadplegen, kunnen mensen gemakkelijk voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan dit essentiële polyamine identificeren en selecteren. Enkele noemenswaardige opties zijn tarwekiemen, sojabonen, paddenstoelen, oude kaas en verschillende noten en zaden. Door deze nutriëntrijke keuzes in een evenwichtig dieet op te nemen, kan iemand de kracht van spermidine benutten en mogelijk zijn gezondheid en welzijn verbeteren.

hoogwaardige supplementen  Liposomale technologie Gemaakt in de EU Door derden getest lab

Ervaar het leven ten volle want je verdient het beste! Probeer de supplementen van Purovitalis!

Share:

Purovitalis News

Purovitalis News

Close

Prof. Dr. Andrea Maier

Prof. Dr. Andrea Maier is internist en hoogleraar veroudering (“longevity medicine”) aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en de Universiteit van Melbourne, Australië. Ze bestudeert het verouderende lichaam en zoekt naar anti-verouderingsbehandelingen. Ze leidt het Center for Healthy Longevity in Singapore.
Waarom gaan we geleidelijk achteruit tijdens ons gemiddelde leven van meer dan 80 jaar? Kunnen we dat proces stoppen? Of misschien zelfs omkeren? En in hoeverre zouden we dat eigenlijk moeten willen? Maier geeft praktische tips over hoe we onze levensduur kunnen verlengen en tegelijkertijd gezond kunnen blijven.

Onderwerpen waar Andrea Maier het over heeft

  • Gezondheid
  • Veroudering en verjonging
  • Interventies om veroudering tegen te gaan
  • Gerontologie
  • Innovatie in de geneeskunde
  • Geneeskunde

 

Achtergrond Andrea Maier

Andrea Maier studeerde in 2003 af in de geneeskunde aan de Universiteit van Lübeck. Ze specialiseerde zich in interne geneeskunde aan het Leids Universitair Medisch Centrum en koos vervolgens voor de subspecialisatie Geriatrie. Hier begon haar onderzoek naar veroudering.

Waarom herhaalservice?

Bij het nemen van supplementen is consistentie de sleutel. Het kan een tijdje duren voordat u resultaten ziet, daarom is de herhaalservice kosteneffectief.

*vanaf €35 euro