Weerstandstraining en Het Omkeren van Veroudering | Purovitalis

GRATIS VERZENDING | Bij bestellingen boven €50

Weerstandstraining en omkering van veroudering: 7 dingen die u moet weten

Weerstandstraining en omkering van veroudering, iemand die gewichten oppakt

Zonder twijfel wordt de kracht van kracht- of weerstandstraining en het tegengaan van veroudering onderschat. Veroudering is veel meer dan grijze haren of rimpels in het gezicht. Naarmate iemands lichaam ouder wordt, verliezen alle vitale organen een bepaalde mate van functionaliteit. Veroudering veroorzaakt veranderingen in elke cel, elk weefsel en elk orgaan. Dit heeft op zijn beurt een negatieve invloed op alle systemen in het lichaam en hun vermogen om goed te functioneren.

Het geheim achter elegant ouder worden ligt in het benutten van meer kracht. Het antwoord ligt in het regelmatig investeren in weerstandstraining. Het is bekend dat weerstandstraining helpt om veroudering tegen te gaan! Het potentieel van krachttraining ligt in het vermogen van de mens om meer prominente en krachtigere spiervezels, bekend als type II- of fast-twitch-spieren, te verjongen en opnieuw op te bouwen. Het fantastische is dat dit potentieel ontketend kan worden in een korte training van ongeveer 20 minuten, zelfs als deze onregelmatig wordt uitgevoerd, bijvoorbeeld één of twee keer per week. Het grootste voordeel is dat er rekening wordt gehouden met de veiligheid door de mogelijkheid te bieden om de weerstandstraining aan te passen – een belangrijke benadering als het gaat om trainingen voor ouderen.

Bij oudere mensen vermindert weerstandstraining oxidatieve stressmarkers en verhoogt het de activiteit van antioxidatieve enzymen. Melov en collega’s onderzochten of weerstandstraining sommige genexpressies beïnvloedt die geassocieerd worden met spierveroudering, en zo het verouderingsproces omkeert. Veel onderzoeken en collegiaal getoetste studies leveren solide en statistisch significant bewijs dat krachttraining bij oudere volwassenen gunstig is om veroudering tegen te gaan. Bovendien draagt dergelijke weerstandstraining in grote mate bij aan de verbetering van spierkracht en fysieke functie. Hier zijn 7 dingen die u moet weten over de relatie tussen weerstandstraining en het tegengaan van veroudering.

1. Veroudering tegengaan is een complex proces

Veroudering verschilt van persoon tot persoon. Hoewel er veel theorieën bestaan over de factoren die veroudering beïnvloeden, zijn enkele veelvoorkomende factoren het metabolisme van het lichaam, blootstelling aan schadelijke UV-stralen, genetische code, bijproducten van voedsel en medicijnen. Het heeft verschillende effecten op het lichaam. Over het algemeen gaat veroudering bij mensen gepaard met spierverlies en een tekort aan spierkracht. Soms leidt dit tot beperkingen in de dagelijkse activiteiten. Meestal beginnen deze veranderingen op 40-jarige leeftijd en verergeren ze geleidelijk met het ouder worden, zowel bij mannen als bij vrouwen. Ongeacht de reden voor veroudering, is het echter bevestigd dat oefeningen, vooral weerstandstraining, een grote rol spelen bij het omkeren van veroudering

2. Weerstandstraining beïnvloedt Sarcopenie

Sarcopenie staat bekend als het leeftijdsgerelateerde verlies van spiermassa, kracht en spierfunctie. Hoewel het een natuurlijk proces is, wordt geschat dat 7% van de volwassenen ouder dan 70 jaar en 20% ouder dan 80 jaar last heeft van deze zeer pijnlijke aandoening. Zoals beschreven in het onderzoek van Simon Melov over dit onderwerp, gepubliceerd in 2007, kost Sarcopenie de gezondheidszorg in de Verenigde Staten meer dan 18 miljard dollar per jaar! Er zijn meerdere factoren die verband houden met spierveroudering. Dit omvat theorieën en onderzoeken die suggereren dat het verband houdt met oxidatieve stress, een aandoening waarbij het niveau van antioxidanten lager is dan normaal. Andere redenen zijn celdood, lichaamsontsteking, hormonale ontregeling, inactiviteit en veranderingen in de eiwitomzet. Een andere cellulaire reden is mitochondriaal, waarbij de ATP-energiefabriek in cellen niet goed functioneert.

elderly woman doing resistance training anti aging

3. Weerstandstraining verhoogt botdichtheid

Deze aandoening wordt ook wel DOMS of vertraagde spierpijn genoemd. Op microniveau verwacht elke deelnemer een ommekeer in de veroudering na een goede en stevige training. Hoewel weerstandstraining tegen veroudering pijn veroorzaakt, maakt het de botten sterker en dichter. Wanneer men aan weerstandstraining doet, worden de botten belast door de bewegings- en krachtpatronen. Dit zet de botvormende cellen aan het werk. De pijn moet echter niet verward worden met pijn in het lichaam. Misschien is het tijd om het blind volgen van de popcultuurreferentie – “No pain, no gain” – los te laten. Het is zeker geen duurzame benadering van anti-veroudering.

4. Weerstandstraining zorgt voor een betere balans en functionaliteit

Weerstandstraining draagt niet alleen bij aan een beter gebalanceerd lichaam, maar verbetert ook de functionaliteit. Stevige spieren dragen bij aan een beter dagelijks functioneren, wat veroudering tegengaat. Dagelijkse activiteiten, zoals zitten, lopen, iets van een hoogte ophalen en zelfs schoenen aantrekken, vereisen evenwicht, flexibiliteit en kracht. Voor ouderen betekenen deze activiteiten direct een verhoogd risico op vallen of andere catastrofale verwondingen, maar met een lager sterftecijfer. Antiagingtraining verbetert ook de lichaamssamenstelling. Hoewel het menselijk lichaam spiermassa begint te verliezen als men de 30 passeert, versnelt dit proces na verloop van tijd als er niets aan gedaan wordt. Hoewel veroudering en inactiviteit meestal de schuld krijgen, is het gebrek aan diepere en zinvollere stimulatie van spiervezels verantwoordelijk voor hoe we ons voelen.

5. Weerstandstraining verbetert de spiermassa

Het meest voorkomende verband met veroudering is het verlies van spieren en kracht. Dit heeft invloed op de stofwisseling, botten en geestelijke scherpte. Na het 30e levensjaar verliest men ongeveer zes pond spiermassa per decennium. Een grotere spierkracht is gekoppeld aan een lager sterftecijfer bij mannen, een snellere stofwisseling en een betere cognitieve functie. Meer spieren betekent meer kracht, een beter evenwicht en een verhoogde stofwisseling. Uit één onderzoek bleek dat oudere volwassenen hun spiermassa en spierkracht met 30% verbeterden. Deze wetenschappelijke bevindingen geven aan dat weerstandstraining bedoeld is om zwaarlijvigheid en aan zwaarlijvigheid gerelateerde aandoeningen te bestrijden. Hieronder vallen diabetes, hartaandoeningen, beroertes, hoge bloeddruk en kanker. In feite is het behoud van spiermassa essentieel om de kans op obesitas te verkleinen, vooral naarmate we ouder worden.

6. Krachttraining is effectiever dan cardio om veroudering tegen te gaan

Weerstandstraining en werving van op kracht gebaseerde type II spiervezels zijn effectiever dan cardio, uithoudingsvermogen en aerobics voor vetverlies en gewichtsbeheersing. Krachttraining zet de lichaamscellen om in kleine vetverbrandingsmachines. Uit een baanbrekend onderzoek bleek dat, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, langdurige uitdagende training niet geassocieerd wordt met versnelde veroudering als die training expliciet bestaat uit powerlifting met volledige weerstandstrainingsbewegingen zoals de deadlift en de squat. Deze strategie kan zelfs de telomeerlengte vergroten, wat betekent dat hoe zwaarder de spieren worden belast, hoe langer de telomeren worden.

7. Krachttraining beïnvloedt anti-veroudering op genetisch niveau

Krachttraining wordt in verband gebracht met het vertragen en omkeren van veroudering op cellulair en genetisch niveau. Dit leidt tot een toename van energie, helpt bij het omkeren van veroudering, verbetert de insulineresistentie, vermindert het sterftecijfer en verbetert de hersenfunctie. In het onderzoek werd vastgesteld dat oudere volwassenen die minstens twee keer per week aan krachttraining deden 46% minder kans hadden om te overlijden. Ze hadden ook 41% minder kans om aan hartfalen te overlijden en 19% minder kans om aan kanker te sterven.

Krachttraining maakt het menselijk lichaam efficiënt: Een training van 20 minuten kan net zo goed zijn als een training van 40 minuten! Samengestelde bewegingen, die meer dan één oefening bevatten, geven twee keer zoveel voordeel in de helft van de tijd. Daarom moet men goed onderzoek doen om een krachttrainingsroutine te vinden die bij hen past. Als u twee of drie keer per week krachttraining doet, zal uw lichaam na verloop van tijd op opmerkelijke manieren veranderen. Niet alleen dat, maar het zal ook helpen om veroudering tegen te gaan. Op de lange termijn zal het de levenskwaliteit drastisch verbeteren, zoals te zien is bij oudere volwassenen die regelmatig aan krachttraining doen en vaak verbeteringen zien in hun psychosociale welzijn.

Referenties


hoogwaardige supplementen  Liposomale technologie Gemaakt in de EU Door derden getest lab

Ervaar het leven ten volle want je verdient het beste! Probeer de supplementen van Purovitalis!

Share:

Picture of Purovitalis News

Purovitalis News

Close

Prof. Dr. Andrea Maier

Prof. Dr. Andrea Maier is internist en hoogleraar veroudering (“longevity medicine”) aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en de Universiteit van Melbourne, Australië. Ze bestudeert het verouderende lichaam en zoekt naar anti-verouderingsbehandelingen. Ze leidt het Center for Healthy Longevity in Singapore.
Waarom gaan we geleidelijk achteruit tijdens ons gemiddelde leven van meer dan 80 jaar? Kunnen we dat proces stoppen? Of misschien zelfs omkeren? En in hoeverre zouden we dat eigenlijk moeten willen? Maier geeft praktische tips over hoe we onze levensduur kunnen verlengen en tegelijkertijd gezond kunnen blijven.

Onderwerpen waar Andrea Maier het over heeft

  • Gezondheid
  • Veroudering en verjonging
  • Interventies om veroudering tegen te gaan
  • Gerontologie
  • Innovatie in de geneeskunde
  • Geneeskunde

 

Achtergrond Andrea Maier

Andrea Maier studeerde in 2003 af in de geneeskunde aan de Universiteit van Lübeck. Ze specialiseerde zich in interne geneeskunde aan het Leids Universitair Medisch Centrum en koos vervolgens voor de subspecialisatie Geriatrie. Hier begon haar onderzoek naar veroudering.

Waarom herhaalservice?

Bij het nemen van supplementen is consistentie de sleutel. Het kan een tijdje duren voordat u resultaten ziet, daarom is de herhaalservice kosteneffectief.

*vanaf €35 euro