Wat is quercetine? De 2022 gids

Inleiding

Wat is Quercetine? Het is een pigment, dat behoort tot een belangrijke klasse van plantaardige verbindingen die bekend staan als flavonoïden. Ze worden voornamelijk gevonden in granen, fruit, wijn, thee en groenten. Flavonoïden bieden verschillende voordelen voor de gezondheid van de mens, zoals het verminderen van het risico op verschillende ziekten, waaronder hersenaandoeningen, hartproblemen en kanker. Laten we eens bekijken waar het voor gebruikt wordt.

Wat is Quercetine? Wat zijn de voordelen en bijwerkingen?

De potentiële voordelen van flavonoïden zijn te danken aan hun antioxiderende eigenschappen. Antioxidanten zijn stoffen die de oxidatieve stress van het lichaam kunnen verminderen door vrije radicalen te neutraliseren. Volgens onderzoek zijn vrije radicalen onstabiele verbindingen, die tot celschade kunnen leiden als hun niveau te hoog wordt. En de cellulaire schade die door vrije radicalen wordt veroorzaakt, kan resulteren in verschillende chronische problemen zoals kanker en diabetes.

Een studie heeft aangetoond dat quercetine de meest voorkomende flavonoïde is, die in de menselijke voeding aanwezig is. Een gemiddeld individu gebruikt per dag 10 tot 100 mg quercetine via verschillende voedingsbronnen.

Voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan quercetine zijn onder meer druiven, citrusvruchten, kappertjes, bessen, koffie, uien, groene thee, appels en rode wijn.

Laten we eens bespreken hoe deze plantaardige stof gezondheidsvoordelen voor uw lichaam oplevert:

Gezondheidsvoordelen van quercetine

Het biedt een breed scala aan gezondheidsvoordelen, waarvan sommige belangrijk wetenschappelijk onderbouwd voordelen van quercetine zijn onder meer het volgende:

Kan ontstekingen verminderen

Vrije radicalen kunnen grote schade aanrichten aan de cellen van uw lichaam. Uit onderzoek blijkt dat een te hoog gehalte aan vrije radicalen de genen kan activeren die ontstekingen bevorderen. Een hoog aantal vrije radicalen leidt dus tot meer ontstekingsreacties in uw lichaam.

In verschillende test-buis studies, verminderde quercetine de ontstekings markers in de menselijke cellen aanzienlijk. Deze markers waren interleukine-6 (IL-6) en tumornecrosefactor-alfa (TNFα).

Er werd nog een studie gedaan bij vijftig vrouwen die leden aan reumatoïde artritis om het ontstekingsremmende effect van quercetine na te gaan. De resultaten toonden aan dat patiënten die 500 mg quercetine per dag consumeerden een significante afname waarnamen van ochtendpijn, stijfheid, en pijn na activiteit. Ook werd een afname van de ontstekingsmarker TNFα waargenomen in vergelijking met de controlegroep.

Wat is Quercetine? Kan het ontstekingen in het lichaam verminderen?

Kan symptomen van allergie verminderen

Volgens gezondheidsexperts kunnen de ontstekingsremmende eigenschappen van quercetine ook helpen bij het verlichten van allergiesymptomen. Verschillende dier- en reageerbuisstudies hebben aangetoond dat quercetine de symptomen van allergie kan verminderen door de activiteit van histamine te blokkeren. Deze chemische stof speelt namelijk een cruciale rol bij het bevorderen van ontstekingen in het menselijk lichaam.

Uit een ander onderzoek bleek dat quercetine-supplementatie pinda-gerelateerde allergische reacties bij muizen aanzienlijk kan verminderen.

Hebben anti-kanker eigenschappen

Door zijn antioxiderende werking heeft quercetine een sterk kankerbestrijdend effect. Een overzicht van verschillende studies heeft aangetoond dat quercetine de groei van prostaatkanker kan onderdrukken door apoptose (geprogrammeerde celdood) te induceren.

Uit een andere studie bleek dat quercetine hetzelfde effect heeft op bijnier-, lever-, lymfoïde-, borst-, bloed-, eierstok-, long- en dikke darmkankercellen. Hoewel deze studies veelbelovend zijn, zijn er studies bij mensen nodig voordat quercetine gebruikt kan worden voor de behandeling van kanker.

Kan hersenaandoeningen voorkomen

Onderzoek wijst uit dat antioxiderende eigenschappen ook het risico op hersenaandoeningen bij mensen, zoals dementie en de ziekte van Alzheimer, kunnen voorkomen. In een studie kregen ratten die leden aan de ziekte van Alzheimer gedurende drie maanden elke twee dagen injecties met quercetine. Aan het eind van het onderzoek bleken quercetine-injecties talrijke Alzheimer-markers aanzienlijk te verminderen, en in de leertest vertoonden de muizen betere prestaties.

In een ander onderzoek verminderde een dieet rijk aan quercetine de markers van de ziekte van Alzheimer en verbeterde het ook de hersenfuncties in de beginstadia van de ziekte. Het dieet had echter minder effect op de dieren met de ziekte in het middenstadium.

Koffie is een bekende drank die het risico op de ziekte van Alzheimer aanzienlijk kan verminderen. Uit onderzoek is gebleken dat quercetine het belangrijkste bestanddeel van koffie is, dat verantwoordelijk is voor het beschermende effect tegen deze ziekte.

Kan het helpen de bloeddruk te verlagen.

Kan de bloeddruk verlagen

Hypertensie treft bijna 1 op de 3 volwassenen in Amerika. Het verhoogt het risico op hartproblemen, de belangrijkste doodsoorzaak in de Verenigde Staten. Onderzoek heeft aangetoond dat quercetine de bloeddruk in het menselijk lichaam kan verlagen. In verschillende test-studies heeft quercetine de bloeddruk verlaagd door een ontspannend effect in de bloedvaten teweeg te brengen.

In één onderzoek kregen muizen met hoge bloeddruk gedurende vijf weken quercetine-supplementen toegediend. De resultaten lieten een significante daling zien in de waarden van diastolische en systolische bloeddruk met respectievelijk 23% en 18%.

Een andere studie heeft aangetoond dat dagelijkse toevoeging van 500 mg quercetine de bloeddruk bij muizen kan verlagen. De resultaten lieten zien dat zowel de diastolische als de systolische bloeddruk met respectievelijk 2,6 en 5,8 mm Hg verlaagd werden.

Onze senescente cellen hebben een zwakte.

Het is een no-brainer dat deze cellen wat rust nodig hebben. Ze hebben er heel wat tijd en moeite in gestoken. Cellen die lange tijd hebben geslapen, kunnen plotseling in actie komen en problemen veroorzaken voor anderen. U kunt het zich zo voorstellen: Wanneer een bejaarde cel in de megafoon roept "Ik ben oud en hoef dus niet meer te werken - dat zouden jullie ook kunnen doen", kijkt iedereen vol ongeloof naar de microfoon. Buurcellen die dit horen, besluiten er ook mee te stoppen. Het gevolg is dat er een negatieve cyclus op gang komt.

Daarom is het zinvol deze senescente cellen (ook wel zombiecellen) te vervangen door functionerende cellen. Als bron van nieuwe cellen zijn onze stamcellen al begonnen met het vullen van de ruimte. Want kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Onze quercetine helpt het lichaam bij het elimineren van deze verouderende cellen en pakt daarbij de zwakke plek van de cellen aan.

Senescente cellen, hoe werkt het. Kunnen deze zombie cellen verwijderd worden met quercetine?

De rol van Quercetine

De uitdaging hier is een onderscheid te maken tussen cellen die nog werken en cellen die er al lang zijn. Terwijl de werkende cellen zich volledig op hun taken concentreren, klampen de senescente cellen zich vast aan het weinige leven dat ze nog hebben.  Ze vechten tegen de celdood door overlevingsfactoren te activeren en zelfdestructieve signalen te onderdrukken. Senescente cellen worden door deze metabole beschermingsbarrière beschermd tegen het constante pijlenbombardement, waardoor ze hun acties kunnen uitvoeren. Quercetine en andere moleculen die senolytisch actief zijn, worden via de beschermende barrière in de cel gebracht en kunnen het afweerschild van binnenuit uitschakelen. Het enzym PI3 kinase wordt op deze manier geblokkeerd. Hierdoor wordt de overlevingscyclus doorbroken, waardoor de senescente cel vreedzaam kan sterven en ruimte vrijkomt voor nieuwe cellen.

Dosering en voedselbronnen

Van nature is het aanwezig in plantaardige etenswaren, meestal in hun schil en buitenste laag. Goede voedingsbronnen zijn onder andere:

  • Kersen
  • Broccoli
  • Uien
  • Boerenkool
  • Rode appels
  • Thee
  • Bessen

Het gehalte aan quercetine in voedingsmiddelen hangt vooral af van de omstandigheden waarin ze geteeld zijn. Tomaten bevatten bijvoorbeeld meer quercetine (ongeveer 79%), als ze op conventionele wijze zijn geteeld.

Quercetine supplementen

Quercetine supplementen zijn verkrijgbaar in verschillende vormen, waaronder poeders en capsules. Een typische dosering van quercetine is 500 tot 1000 mg per dag. Maar het heeft een lage biologische beschikbaarheid, wat resulteert in een slechte absorptie in je lichaam. Daarom bevatten quercetine supplementen ook andere bestanddelen, zoals bromelaïne (spijsverteringsenzym) en vitamine C om de absorptie te verbeteren. Bovendien heeft quercetine een synergetisch effect wanneer het gecombineerd wordt met andere flavonoïden, waaronder catechinen, resveratrol en genisteïne.

Bijwerkingen en veiligheid van quercetine

Quercetine dat in groenten en fruit zit, is veilig om te eten. In de vorm van supplementen is het veilig te consumeren met minimale bijwerkingen. In sommige gevallen kan het consumeren van meer dan 1000 mg quercetine per dag echter leiden tot een tintelend gevoel, hoofdpijn en maagklachten.

In de vorm van voedsel is quercetine veilig voor zogende en zwangere vrouwen. Maar er zijn beperkte studies over de veiligheid van quercetine supplementen bij zwangere en zogende moeders. Raadpleeg dus eerst uw arts voordat u quercetine supplementen gaat gebruiken om bijwerkingen te voorkomen.

Conclusie

Quercetine is de meest voorkomende flavonoïde die in plantaardige voedingsmiddelen voorkomt. Het biedt verschillende gezondheidsvoordelen voor je lichaam. Maar hoge doses van quercetine supplementen kunnen leiden tot minimale bijwerkingen. Raadpleeg dus eerst uw arts voordat u de supplementen inneemt.

References

1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28620474/
2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18417116/
3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23675073/
4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18827577/
5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23044824/
6. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27710596/
7. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27187333/
8. https://www.spandidos-publications.com/or/33/6/2659
9. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27479153/
10. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11063442/
11. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29127724/