Eten met een hoog gehalte aan spermidine: De volledige lijst

De strijd om te overleven en het verlangen naar een lang leven De strijd om te overleven en het verlangen naar een lang leven zijn aangeboren voor alle levende wezens op deze planeet. De mens is echter het enige wezen dat manieren zoekt om langer te leven dan de grenzen die de natuur voor hem heeft gesteld. Een van die manieren is het gebruik van verschillende natuurlijke (zoals eten met veel spermidine) of synthetische verbindingen die veroudering vertragen en de levensduur verlengen.

eten met veel Spermidine: De volledige lijst, wat zijn voedingsmiddelen rijk aan spermidine

Spermidine is het belangrijkste polyamine, een biologische verbinding die in alle menselijke cellen voorkomt. Het wordt afgeleid van zijn precursor putrescine of door de afbraak van spermine.  Polyamines zijn betrokken bij celgroei, deling en differentiatie. Hoewel het mechanisme onbekend blijft, lijken ze nodig te zijn voor de DNA-synthese (2).

Spermidine heeft vele hartbeschermende, zenuwbeschermende en ontstekingsremmende voordelen. Hoewel het zijn werking op vele manieren uitoefent, is autofagie het belangrijkste mechanisme. Helaas daalt het gehalte aan polyamines, waaronder spermidine, bij het ouder worden (4). Als gevolg daarvan is het van cruciaal belang deze afname te compenseren, hetzij door het innemen van supplementen, hetzij door het innemen van eten met een hoog gehalte aan spermidine.

Spermidine etenswaren

Hoewel supplementen een populaire manier zijn om spermidine aan te vullen, is het ook essentieel dat u spermidinerijk eten tot u neemt. Zowel plantaardige als dierlijke voedingsmiddelen zijn uitstekende bronnen van spermidine en verwante polyamineverbindingen. Hier geven we een complete lijst van spermidine-rijke voedingsmiddelen.

Tot deze etenswaren die rijk zijn aan spermidine behoren: 

Tarwekiemen

Als het op spermidine aankomt, zijn tarwekiemen de echte kampioen. Het levert 350 mg spermidine voor elke kg tarwekiemen. (5).

Sojabonen

Samen met tarwekiemen onderscheidt vooral de sojaboon zich met een spermidinegehalte tussen 167 en 291 mg per kg. (6).

Champignons

Paddenstoelen zoals Black Shimeji behoren ook tot de meest spermidine-rijke etenswaren, met meer dan 120 mg spermidine per kilo paddenstoel. (7).

Groene erwten

Hoewel veel peulvruchten zoals kikkererwten en zwarte bonen rijk zijn aan spermidine, leveren groene erwten de grootste bijdrage, namelijk meer dan 50 mg per kg. (8).

Broccoli

Broccoli en andere kruisbloemige groenten leveren niet alleen veel voedingsstoffen op, maar ook veel spermidine. Broccoli, bijvoorbeeld, levert 32,4 mg spermidine per kilogram. (9)

Tropische vruchten

Vruchten zoals mango's, passievruchten en ananassen zijn een grote bron van spermidine. Het spermidinegehalte van verschillende vruchten varieert aanzienlijk. Zo bevatten mango's aan de lage kant meer dan 10mg/kg, terwijl sinaasappels aan de hoge kant meer dan 90mg/kg bevatten. (10).

Vlees en vleeswaren

Hoewel vlees zoals rundvlees en andere vleesproducten weinig spermidine bevatten, zijn ze een grote bron van de voorloper, spermine. Rundvlees bijvoorbeeld levert bijna 5 mg spermidine, maar meer dan 40 mg spermine per kilogram. (11) (12).

Levers van verschillende dieren

Levers zijn een andere grote bron van spermidine, met de hoogste spermidine in de levers van stieren en koeien. In levers van varkens, kippen en koeien kan een spermidinegehalte van 32 tot 161 mg kg-1 worden verwacht. (13).

Aardappelen

Hoewel aardappels misschien niet het eten is met de meeste spermidine, zijn ze zeker een belangrijke bron: gekookte aardappels leveren 15,8 tot 39,9 mg spermidine per kilogram (14)

Groene peper

Groene peper is bijzonder rijk aan spermidine, met een spermidinegehalte van meer dan 90mg/kg (15).

Naast deze levensmiddelen met spermidine bevatten ook andere voedingsmiddelen zoals linzen, hazelnoten en grapefruits veel van deze polyamines. Bijna alle dierlijke en plantaardige voedingsmiddelen bevatten een bepaalde hoeveelheid spermidine.

Het kan een uitdaging zijn om steeds weer specifieke voedingsmiddelen met een hoog spermidinegehalte te eten. Een gevarieerde voeding met verschillende plantaardige en dierlijke spermidine voedingsmiddelen kan echter voorzien in uw behoefte aan polyamines.