Wat Is NAD+ en waarom is het belangrijk?

Wat is NAD+?

Nicotinamide adenine dinucleotide (NAD+) is een molecuul dat in alle menselijke cellen aanwezig is en een vitale rol speelt bij de regulering van verschillende biochemische reacties, bijvoorbeeld bij de regulering van signaalwegen, DNA-reparatie, metabolisme, cellulaire processen en veroudering. Uit onderzoek is gebleken dat bij een toename van het cellulaire energieniveau ook het NAD+-niveau toeneemt. Deze cellulaire energie levert brandstof voor uw leven en geeft kracht aan uw hersenen, hart, beschermt tegen DNA schade, die uw levensduur kan verminderen.

Een andere studie heeft aangetoond dat dit molecule ook wordt gebruikt om de stofwisseling aan te drijven en de mitochondriën (een krachtcentrale van de cel), die voedsel omzetten in energie en wordt gebruikt om alle lichaamsfuncties in stand te houden en in staat te stellen hun werk te doen. Een daling van het NAD+-niveau daarentegen belemmert het vermogen van uw lichaam om cellulaire energie te synthetiseren, wat belangrijk is voor de bescherming tegen DNA-schade.

In uw lichaam wordt deze molecule geproduceerd door eenvoudige aminozuren zoals tryptofaan, voedsel dat nicotinezuur (NA), nicotinamide mononucleotide (NMN), nicotinamideriboside (NR) en andere precursors van NAD+ bevat.

NAD+ niveaus dalen wanneer we ouder worden

Waarom worden we ouder?

Onderzoek heeft aangetoond dat de afname van het NAD+ niveau de belangrijkste oorzaak is van veroudering. Er is een drastishe afname van NAD+ in je huid (bijna 50% afname) wanneer je ouder wordt.

Twee andere onderzoeken maken gebruik van MRI om de NAD+ leeftijdsgebonden afname in de menselijke hersenen vast te stellen. Het eerste onderzoek, dat is uitgevoerd in 2015, heeft aangetoond dat er een duidelijke afname is van de intracellulaire NAD+ niveaus en redoxstatus in de hersenen zoals bij veroudering. Het tweede onderzoek, uitgevoerd in 2019, toonde aan dat er tussen de periode van volwassenheid en ouderdom een daling van 10 tot 25% is van de NAD+ niveaus in de menselijke hersenen.

“Het verlies van NAD als we ouder worden, en de daaruit voortvloeiende afname van sirtuïne activiteit, wordt verondersteld een primaire reden te zijn waarom ons lichaam ziekten ontwikkelt als we oud zijn, maar niet als we jong zijn.”

Waarom daalt het NAD+ niveau met de leeftijd?

Volgens dierlijke en menselijke studies is het duidelijk dat het NAD+ niveau in het bloed en in verschillende weefsels daalt naarmate men ouder wordt. Maar waarom daalt het niveau? Er zijn verschillende mechanismen die het NAD+ niveau kunnen verlagen, waaronder een zittende levensstijl, stress, overconsumptie, DNA schade en ziekte.

Wat we weten over NAD+

Volgens gezondheidsexperts is er op jonge leeftijd een gezonde aanvoer van NAD+ in je lichaam, waardoor je levendig en jong blijft en een goede gezondheid behoudt. Dit komt omdat het een directe link vormt tussen je cellulaire signalering en metabolisme. Bovendien speelt het een cruciale rol bij het ondersteunen van je immuunsysteem, het reguleren van de slaapcyclus en het herstellen van DNA-schade.

Wanneer het natuurlijke niveau van NAD+ daalt, daalt ook uw levensduur. De lage NAD+ niveaus verhogen ook het risico op verschillende chronische ziekten en doen de zichtbare tekenen van veroudering meer opvallen. Maar maak je geen zorgen! Door je te richten op natuurlijke stappen kun je gemakkelijk je NAD+ niveaus elke dag een boost geven. In ruil daarvoor bevordert deze verhoging van het NAD+ niveau uw algehele gezondheid, lichamelijke energie en een jeugdige stofwisseling.

nad+ molecuul wetenschappelijk beeld


Tips om uw NAD+ niveaus te verhogen

De meest effectieve manier om een adequaat NAD+ niveau te behouden is door de levensstijl te veranderen. Door deze veranderingen in het dagelijks leven te volgen kunt u uw NAD+ niveaus sterk maken en kunt u hoge energieniveaus en een gezonde stofwisseling behouden. Lees meer over hoe u NAD+ op natuurlijke wijze kunt verhogen.

Afbeelding van hoe NAD+ te stimuleren met lichaamsbeweging

Exercise

Het onderzoek heeft aangetoond dat lichaamsbeweging de meest efficiënte en gemakkelijkste manier is om je NAD+ niveaus te verhogen en je algehele welzijn te behouden. Lichaamsbeweging zorgt niet alleen voor een gezond gewicht en maakt je sterk, maar stimuleert ook het DNA-bouwende eiwit in het menselijk lichaam.

Dagelijkse lichaamsbeweging vereist meer NAD+ om energie te produceren, en het menselijk lichaam reageert hierop door het te synthetiseren. Daarom kan actief blijven een grote bijdrage leveren aan het vertragen van veroudering.

Beeld van hoe NAD+ te stimuleren met dieet veranderingen

Dieet verandering

Natuurlijke en biologische voedingsmiddelen die vitamine B bevatten, zoals avocado's, pinda's en gestoomde vis, zouden een verplicht onderdeel van je dagelijkse voeding moeten zijn.

De inname van meer gefermenteerde dranken en voedingsmiddelen zoals kombucha en zuurkool kan ook uw NAD+ niveau stimuleren. Geef ook de voorkeur aan volle granen boven bewerkte producten zoals witte bloem, rijst en brood omdat ze rijk zijn aan B-vitamines.

Beeld van hoe NAD+ te stimuleren door blootstelling aan de zon te vermijden

Vermijd overmatige blootstelling aan de zon

Als je veel tijd in de zon doorbrengt, dan kan het zijn dat je natuurlijke NAD+ voorraad in het lichaam uitgeput raakt. Dit komt omdat direct zonlicht op de huid uw lichaam dwingt om meer NAD+ te gebruiken om celschade te herstellen, die wordt veroorzaakt door de UV (ultraviolette) stralen van de zon.

So, when you are outside, avoid excessive sun exposure and try to cover your exposed skin with lightweight clothing, and loose-fitting to avoid skin damage.

Beeld van hoe NAD+ te stimuleren door de warmte op te zoeken

Zoek de warmte op

Hoewel langdurige blootstelling aan de zon niet goed is voor het NAD+ niveau en de algehele gezondheid, kan meer tijd doorbrengen in kunstmatige of natuurlijke warmte deze niveaus verhogen. Warmtebronnen zoals sauna's, verwarmde zwembaden en hete buizen kunnen uw hart sneller doen pompen en vragen meer energie van het lichaam om koel te blijven. Deze situatie stimuleert de productie van NAD+ om de benodigde energie te leveren.

Beeld van hoe NAD+ te verhogen door aanvulling met NMN

Aanvullen met NMN

Het gebruik van Nicotinamide Mononucleotide (NMN) supplementen is de snelste manier om NAD+ in uw lichaam te produceren. Naast de productie van NAD+ bieden ze ook anti-verouderingsvoordelen voor het menselijk lichaam.

Deze supplementen dragen bij aan celenergie en helpen uw lichaamscellen te herstellen en te regenereren. De inname van NMN samen met NAD+ kan uw celmetabolisme bevorderen en de insuline verbeteren. NMN werkt ook ter voorkoming van verschillende metabole aandoeningen, waaronder obesitas, diabetes en vette leverziekte.