Suiker en veroudering - de mythen ontkrachten

Het menselijk lichaam heeft suiker nodig om te functioneren en zijn metabolisme te laten werken. Maar hoe wordt suiker dan in verband gebracht met veroudering? Suiker, ook al smaakt het heerlijk is, als het te vrij wordt geconsumeerd, vreselijk voor onze gezondheid. Samen met schadelijke blootstelling aan de zon, zijn AGEs' een top oorzaak van veroudering van het lichaam. Advanced glycation end products (AGE's) ontstaan wanneer eiwit of vet wordt gecombineerd met suiker. Hier zijn 7 redenen waarom suiker slecht is voor je lichaam:

Suiker en Veroudering, waarom is suiker slecht voor je lichaam? Het ontkrachten van de mythen.

1. Suiker veroorzaakt ontstekingen

De consumptie van te veel toegevoegde suiker kan de bloeddruk verhogen en de chronische ontsteking doen toenemen, wat pathologische routes zijn naar hartaandoeningen. Dit zijn de gevolgen van de inname van toegevoegde suiker. Overmatige suikerconsumptie, vooral door het drinken van suikerhoudende dranken, draagt ook bij tot gewichtstoename. Dit gebeurt doordat het lichaam wordt misleid om de controle van de eetlust uit te schakelen. Dit komt doordat vloeibare calorieën niet zo bevredigend zijn als die van vast voedsel. Daarom vinden mensen het gemakkelijker om meer calorieën aan hun normale dieet toe te voegen wanneer ze suikerhoudende dranken consumeren.

Om het effect van suiker op de bloeddruk tegen te gaan, kan men overwegen het lichaam aan te vullen met Purovitalis Quercetine. Quercetine kan helpen ontstekingen te bestrijden en zelfs zombiecellen op een gerichte manier te verwijderen. Dit supplement kan helpen het immuunsysteem te versterken om een optimale gezondheid te behouden, terwijl het de bloeddruk verlaagt en de algehele gezondheid van hart en bloedvaten verbetert.

Suiker heeft een negatieve invloed op de hersenen

Suiker doet dit door de productie van een chemische stof in de hersenen, BDNF, te verminderen. BDNF of brain-derived neurotrophic factor verbetert de geheugencapaciteit. Het maakt het mogelijk nieuwe herinneringen te vormen of zelfs nieuwe dingen te leren. Lage niveaus van deze chemische factor dragen bij tot insulineresistentie, wat de oorzaak is van diabetes.

Onderzoek heeft ook een verband gevonden tussen een laag BDNF en Alzheimer, depressie, en zelfs dementie. Een andere interessante studie wees uit dat suiker een vergelijkbare chemische structuur heeft als cocaïne! Suiker verandert dan niet alleen het beloningssysteem in de hersenen zoals dopamine en opiaten. Het veroorzaakt ook verslaving als gevolg van een toename in deze paden. Bij gevolg hebben suikerverslaafden en drugsverslaafden gelijkaardige ontwenningsverschijnselen.

3. Suiker versnelt huidveroudering

Rimpels zijn een natuurlijk teken van het ouder worden. Ze verschijnen op den duur, ongeacht iemands gezondheid. Slechte voedingskeuzes, waaronder een teveel aan suiker, kunnen echter rimpels verergeren en huidveroudering versnellen. Advanced glycation end products (AGE's) spelen een centrale rol bij huidveroudering. Dit zijn verbindingen die gevormd worden wanneer suiker zich bindt met eiwitten in het lichaam. AGE's beschadigen ook collageen en elastine. Collageen en elastine zijn eiwitten die de huid helpen uitrekken, en wanneer ze beschadigd raken, verliest de huid haar stevigheid en verslapt.

Wanneer we een dieet volgen dat vol zit met geraffineerde koolhydraten en suiker, leidt dit tot de productie van dergelijke verbindingen die de huid voortijdig doen verouderen. In een studie werd vastgesteld dat vrouwen die meer koolhydraten, waaronder toegevoegde suikers, consumeren er rimpeliger uitzien dan vrouwen die een eiwitrijk dieet volgen met minder koolhydraten. Men kan deze niveaus verlagen door hun suikerinname te controleren.

4. Suiker onderdrukt witte bloedcellen

Witte bloedcellen beschermen het menselijk lichaam tegen infecties. Een gebrek aan witte bloedcellen in het lichaam leidt tot ontstekingen, die vaak acne veroorzaken. Ontstekingen zorgen er ook voor dat het lichaam cortisol aanmaakt, een stresshormoon. Cortisol wordt ook in verband gebracht met overmatige afscheiding van olie (talg), waardoor men een vette huid krijgt.

Supplementen met krachtige antioxidanten, zoals Resveratrol van Purovitalis kunnen mogelijk de door ontstekingen veroorzaakte oxidatieve stressorganen in de lichaamsweefsels afremmen. Resveratrol wordt geabsorbeerd door de endotheel cellen die de bloedvaten bekleden wanneer het de bloedstroom binnenkomt, waar het dient als de eerste beschermingslijn van de vaatwand. Het bestrijdt vrije radicalen en beschermt het lichaam tegen ouderdoms verschijnselen. Naast zijn antioxidant functie is resveratrol ook betrokken bij het behoud van de cardiovasculaire gezondheid door ontstekingen te verminderen en de algehele bloeddruk te verlagen.

5. Overtollige suiker veroorzaakt gewichtstoename

Suiker verstoort de hormonen in het lichaam en in het bijzonder het hormoon leptine. Dit specifieke hormoon vertelt je lichaam dat je genoeg gegeten hebt. Het verlengt het gevoel van verzadiging. Als leptine niet reageert, kan men meer eten dan men nodig heeft, met gewichtstoename tot gevolg. Daarom kan men zich soms overeten aan gezoet voedsel zoals desserts. Dat zou niet hetzelfde zijn voor hetzelfde ongezoete voedsel. Suiker kan zelfs iemands remmende neuronen aantasten bij het nemen van beslissingen, uitgestelde bevrediging en impulscontrole.

6. Suiker verhoogt cellulaire veroudering

Telomeren zijn structuren die zich aan het einde van chromosomen bevinden. Chromosomen bevatten een deel van of alle genetische informatie. Deze telomeren fungeren als beschermende kapjes, die voorkomen dat chromosomen verslechteren of samensmelten. Naar mate men ouder wordt, worden de telomeren natuurlijk korter, waardoor de cellen verouderen en slecht gaan functioneren. Het korter worden van telomeren is een normaal onderdeel van het ouder worden. Maar ongezonde leefstijl keuzes kunnen het proces versnellen. Een voorbeeld is de hoge consumptie van suiker.

Een studie bij 5.309 volwassenen heeft aangetoond dat het regelmatig drinken van met suiker gezoete dranken in verband wordt gebracht met een kortere lengte van de telomeren en dus met een vroegtijdige veroudering van de cellen. In feite stond elke dagelijkse portie van 590 ml met suiker gezoete frisdrank gelijk aan 4,6 jaar extra veroudering!

7. Suiker leidt tot diabetes

Diabetes treft meer dan 60 miljoen mensen in Europa en is de zevende belangrijkste doodsoorzaak. Volgens het National Diabetes Education Program verdubbelt de kans op een hartaanval bijna als men diabetes heeft. 68% van de diabetici sterft daadwerkelijk aan een hartziekte of beroerte. Het goede nieuws is dat goede diabetesmanagementpraktijken het risico op complicaties kunnen verminderen.

Suiker en veroudering begrijpen:

Suiker en veroudering hebben een directe correlatie en daarom is het van essentieel belang om iemands suiker inname in de gaten te houden. Men kan de consumptie van overtollige suiker verminderen door te letten op wat men eet. Hier zijn een paar tips om je te helpen de schadelijke nawerkingen van suiker en veroudering te verminderen.

  1. Vermijd eenvoudige koolhydraten: Eenvoudige koolhydraten worden snel afgebroken tot glucose, wat insulinepieken veroorzaakt. Enkele voorbeelden zijn snoep, ijs, frisdrank, enz.
  2. Sla vruchtensappen over: Hoewel ze misschien vitaminen bevatten, zijn vruchtensappen pure fructose. Zonder de toegevoegde vezels uit het fruit, vertragen vruchtensappen de afgifte van suiker in onze bloedbaan en lever.
  3. Streef naar complexe koolhydraten: Complexe koolhydraten breken de glucose in een langzamer tempo af. Dit vermindert de kans op een insulinepiek. Enkele voedingsmiddelen met complexe koolhydraten zijn vezelrijke voedingsmiddelen, laag-glycemische voedingsmiddelen zoals noten en volle granen, en antioxidanten zoals bessen voor een gezonde stralende huid. Eet heel fruit om de maximale vezels, vitaminen en mineralen eruit te halen.
  4. Overweeg supplementen: Zoals duidelijk is in de hierboven genoemde redenen waarom suiker slecht is voor je lichaam, veroorzaakt suiker ontstekingen in het hele lichaam. Het is een belangrijke factor voor veel chronische ziekten die met het ouder worden gepaard gaan. Echter, met goede gewoonten, waaronder het regelmatig matigen van suiker, lichaamsbeweging en verstandige supplementen, kan men de achteruitgang van suiker en veroudering voorkomen en vertragen. Als er behoefte is om het energieniveau op te krikken, kies dan voor gezonde opties en u kunt supplementen gebruiken in plaats van suikerhoudende traktaties. NMN stimuleert NAD, wat ons energie geeft zonder insuline problemen.Met Purovitalis gepatenteerde Liposomale NMN, kan men cellulaire energie verhogen, maar kan ook het beschermingsvermogen van het lichaam verbeteren.

Nu kent u de negatieve relatie tussen suiker en veroudering en weet u wat u als positieve brandstof kunt gebruiken om het te beteugelen terwijl u bloeit in uw leven.